Wednesday, February 2, 2011

huru-hara Winter breaks

baru je habis exam midterm.. bukak facebook.
ada budak kuliah aku bagi warning
"esok hati-hati.. lepas smayang jumaat terus balik rumah"
(ni bukan citer org xpuas hati ngan aku deh..)
(xder sapa nak pukul aku yg baik ni hahhaa..)
mula-mula tu aku ingat kes church kena bom rupa2 kes lain plak
jom ikuti pengalaman winter breaks aku..

hari pertama....

"apa yang berlaku kat egypt ni".. aku bertanya.
huru-hara lah hidup aku.. baru je nak start winter breaks..
semua jadi kelam kabut. Mula-mula tu internet xder..
ingat nak chatting ngan mama dan abah..
last-last xder internet.. mak aku dah mesej tanya bila nak online..
bila aku reply mesej tu xder delivery report pon. hairan jgak kan..
xper lah.. internet kat cni mmg masalah.. hari-hari server down..
hari itu berlalu tanpa masalah.. xder internet x matilah oii
cuma tak tahu perkembangan semasa je lah..
surat kabar kat sini suma bahasa arabic.. 
xde News Strait Times(NST)

hari kedua.

bangun-bangun tido. tengok hanset.. mak aku mesej..
dia ckap.. |bngun dah ke? bilo nk online..|
aku reply ler..|xde internet.. tunggu lpas smayang jumaat lah|.
pkara yng sama brlaku. xder delivery report..
haish..apahal ni. sampai ke x mesej aku send ni..kredit main telan je.
bukak laptop, check internet.. still no connection.
xpelah.. pasang lagu Search-PAWANA.. perghh.. masyuk je melalak..

**last-last member aku cakap.. internet kena block.. 
SMS pon xbley.. dah kena potong.
aku pon cakap......OOoooooWwwhhhHhh.... tapi knapa??
kes church tu ke??(pergolakan antara muslim dan kristian)..
**dop ehh.. kes len.. isu Egypt punya politik .. bla-bla-bla...
hah??? 
President egypt buat hal? 
penjara Azkaban pecah? 
shopping Mall kena bakar??
cam citer "Harry Potter and The Wicked Faisal" plak(novel rekaan semata2)
so, kesimpulannya Mesir tengah darurat skarang..(alamak.. panik2)

then, malam tu pkol 7 p.m, aku gi kat
opis madam syaima(ketua mafia yg seludup org..hahaha)..

**aku cakap.. "bos.. wa mau amik itu pasport maaa..
    lu dah bikin siap sama wa punya visa kaa??"
ini adalah langkah berjaga-jaga.. mana tau kes darurat ni 
ada efek kat aku ke nnt.. better prepare
**dia ckap.. "lu mau langsi sama gua ka.. lu punya visa nanti
10 febuari baru siap maa.."
 **ooooOo.. okep bos xmau tacing-tacim maa.. wa tanya je..okey

pastu org kanan dia ckap itu opis sdah mau tutup..
dh pkol 7.30 p.m ni.. so get lost
bergegaslah aku me-rempit V3 ke hogwards
(berjalan kaki je ke rumah sewa aku)

then, baru je nak masuk common room...
**Dumberdoor(tuan rumah aku) cakap:
  "Muhammad, the front gate will be closed at 11p.m,
   coz the street will be dangerous after then"
**"wokep." I replied. tak tanya la plak sebab apa.

malam tu, kat beranda aku tengok free show kat luar.
banyak je orang jaga depan rumah..
masing2 bawak kayu, basebal bat, parang
n siap ngan raket badminton lgi..
siap upah Demmentor lagi suh jaga rumah..
yelah "Serious Black" terlepas dari Azkaban..sapa x cuak an ..
lepas tu,..disebalik kesibukan kat luar tu..
aku tengah nyeyak tidur berselimutkan comforter..
huahahahhahahaha..

Hari ketiga

hari ni..bangun2 je.. pagi2 dah kecoh..
mak member aku call anak dia.
"are okey son?.. hang in there..be safe..
avoid trouble okey.. no trouble-trouble"
yelah.. mak mana tak bimbangkan anak..
rupa2 nya isu ni dah kluar media massa kat Malaysia dah.
(aku kat cni xtau hapa pom)
hanset aku pon satu hal.time ni lah battery nak kong..kenalah cas..
bimbang gak kalo mak aku call xder sapa jwab kan..
karang tak pasal2 hypertension plak mak aku kekg

hari ni suma orang Malizi(M'sia la) pergi serbu opis madam syaima..
suma dah panik
"where is my pasport??" mereka bertanya..
madam syaima pon bagilah pasport diaorang.walaupom xde visa.(dah luput)
aku xamik lagi pasport aku.. esok jelah..
semalam pegi, dia ckap 10 feb. baru siap.
haishh pening-pening..
dikala matahari terpacak ni.. x teruk sangat lah rusuhan ni.

~~tapi apabila malam tiba...~~
krukkkk~.. krukkk~
arhh taip citer lama2 ni buat aku lapar la plak..
jam dah pukul 6 petang
(time ni dah gelap gulita dah.. maghrib pom dah masuk)
aku pom keluar lah pergi beli indomie 2 paket kat kedai sebelah ni..
lapar lar..
baik pegi skarang.. nanti jadi apa2 kan susah.
entering the kedai, grab 2 packets of indomie..
ingat nak bayar dan blah je.. xmahu duk lama2..
bahaya doe..darurat skang..
tiba-tiba~!!!! jeng2....
ada seorang makcik ni jerit2(buat drama melayu arab la plak)..
tuan kedai tu pon pegi keluar tengok apa yg terjadi.. aku kebingungan..
larr.. riot has begun.. abes satu neighbourhood keluar
ada yg bawak kayu, kayu hoki pon ada..
kejadian pukul- memukul pun bermula
(kira2 8 meter dari tempat aku berdiri ketika itu)
aku(yang menjadi saksi kejadian) pom kompius sapa pukul sapa....
kelam kabut je....makcik tu kena pukul ke.. orang kampung kena pukul ke..
atau pesalah yang kena pukul
yang pasti aku tak terlibat..bimbang jgak..
yelah orang kena pukul kan..dengan kayu plak tu...
skali terheret sama aku kan.. parahh.. kat negeri asing ni..

terlepas dari tempat kejadian.. masuk2 je apartment aku..
dua orang housemate aku ni sibuk2 nak keluar rumah,
nk pegi tengok lh plak..
"xder free show nya" kata pengawal apartment tu sambil tutup gate..
perintah berkurung~!!

jadi, daripada kejadian pukul tu, apa yang mampu aku spekulasikan ialah:

* disebabkan mesir diistiharkan darurat dan Mansurah dilabelkan zon Kuning, dan juga pihak polis telah ditarik dari berkhidmat pegi jaga riot kat bandar besar kot, so tadi tu adegan pencuri kena pukul dengan orang awam lah kot..

* berlaku perbezaan politik dan kejadian belasah-membelasah atas nama demokratik telah berlaku..

* orang yang kena pukul tu banduan Azkaban kot..

itu je yang mampu aku spekulasikan... tapi aku rasa option no.1 lg msuk akal..
dan malam itu aku masuk tidur lepas abes baca 5 muka surat buku histologi(5 m/s jer..???)
malam tu, tergiang-giang lirik lagu PAWANA-Search

    berpecah antara mereka,
    musnah dihembus pawana,
    begitulah kisah hidup,
    dari zaman berzaman..~

p/S: BERSAMBUNG~!
cerita ini telah ditambah unsur2 humour ckit.. hahahaa~!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...